جـیباتـو

سفری در گذر زمان و تمدن ها. تاریخچه پول در جهان

تاریخچه پول در جهان

 پول، عنصری جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر، از دیرباز نقش مهمی در مبادلات، تجارت و ساختارهای اجتماعی جوامع مختلف ایفا کرده است. تصور دنیای امروزی بدون پول تقریبا غیر ممکن است.

در این مقاله، سفری جذاب در گذر زمان و تمدن‌ها خواهیم داشت و به بررسی تاریخچه به وجود آمدن پول در جهان خواهیم پرداخت.

آغاز مبادلات کالا به کالا :

 در ابتدای تاریخ بشر، مبادله کالا به کالا رواج داشت. انسان‌ها برای رفع نیازهای خود، کالاهای مازاد خود را با کالاهای مورد نیازشان از دیگران مبادله می‌کردند. کشاورز ، گندم را به صورت مستقیم به دامدار میداد و در ازای آن شیر و لبنیات دریافت میکرد.

این سیستم مبادله‌ای، با وجود سادگی، معایبی مانند عدم تناسب ارزش کالاهای مبادله شده، دشواری حمل و نقل برخی کالاها و عدم وجود معیار سنجش دقیق ارزش، داشت.

ظهور پول کالایی :

 با گذشت زمان و پررنگ تر شدن مشکلات مبادله کالا به کالا ، انسان‌ها به دنبال راه حلی برای رفع معایب سیستم مبادله‌ای بودند. در این راستا، از کالاهایی که به طور ذاتی ارزش داشتند، مانند صدف، فلزات گران‌بها و غلات، به عنوان پول کالایی استفاده شد. این نوع پول، معیاری برای سنجش ارزش کالاها و تسهیل کننده مبادلات بود و میتوانست تا حد زیادی چالش های مبادلات را رفع کند.

ظهور سکه :

 در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در لیدیه (منطقه‌ای در ترکیه امروزی) اولین سکه‌های تاریخ ضرب شدند. این سکه‌ها ، از فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره ساخته شده بودند و وزنی استاندارد داشتند. استفاده از سکه‌ها مزایای بسیاری مانند سهولت حمل و نقل، تقسیم‌پذیری و استاندارد بودن را به همراه داشت.

ظهور اسکناس

با گسترش تجارت و افزایش حجم مبادلات، نیاز به سیستمی پولی که حمل و نقل و استفاده از آن آسان‌تر باشد، احساس می‌شد.

 در قرن هفتم میلادی، در سلسله تانگ چین، برای اولین بار از اسکناس به عنوان پول استفاده شد. این اسکناس‌ها که “جیاوزی” نامیده می شدند از کاغذ ساخته شده بودند و توسط دولت وقت یا بانک‌ها ضمانت می‌شدند. استفاده از اسکناس‌ها مزایای زیادی داشت. از جمله سهولت حمل و نقل و امکان چاپ و تکثیر راحت تر.

استفاده از اسکناس در ابتدا با مقاومت‌هایی روبرو شد، اما به تدریج در سایر نقاط جهان نیز رواج پیدا کرد. در اروپا، در قرن هفدهم، بانک‌ها شروع به صدور اسکناس‌های خودشان کردند.

پول در دنیای امروز

 در دوران مدرن، با پیشرفت نظام بانکی، پول اعتباری به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. پول اعتباری به پولی گفته می‌شود که ارزش ذاتی ندارد و پشتوانه آن اعتبار بانک یا دولت است. چک، کارت‌های بانکی و پول الکترونیکی نمونه‌هایی از پول اعتباری هستند.

 امروزه، سیستم‌های پولی پیچیده‌تر و متنوع‌تر از گذشته شده‌اند. در کنار پول‌های سنتی مانند اسکناس و سکه، شاهد ظهور پول‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز هستیم. با وجود این تنوع، هدف اصلی پول، همچنان تسهیل مبادلات، ذخیره ارزش و اندازه‌گیری ثروت باقی مانده است.

اشتراک این مطلب برای دوستان خود

مطالب مرتبط

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که پولتان را در مدت کوتاهی خرج می کنید. بدون اینکه حتی یادتان بیاید پولتان را کجا و چگونه خرج کردید.
همه ما می‌دونیم که مدیریت پول یه مهارت ضروریه، اما شاید ندونیم که اولین قدم برای مدیریت پول، ثبت خرج‌هاست. ثبت خرج‌ها چه فوایدی داره؟
همه ما می‌دانیم که صرفه جویی در پول مهم است، اما همیشه پیدا کردن راه‌های آسان و کاربردی برای انجام این کار سخت و دشوار است.
نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *