جـیباتـو

شش نکته طلایی باری مدیریت هزینه ها

شش نکته طلایی برای مدیریت هزینه ها

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که پولتان را در مدت کوتاهی خرج می کنید. بدون اینکه حتی یادتان بیاید پولتان را کجا و چگونه خرج کردید.

در جامعه امروزی خیلی از افراد با این مشکل دستو پنجه نرم می کنند.

مدیریت هزینه‌ها مهارتی حیاتی برای هر فردی است که به دنبال ثبات مالی و زندگی بدون استرس است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا کنترل کاملی بر درآمد و هزینه های خود داشته باشید. از اتلاف پول جلوگیری کنید، برای آینده پس‌انداز کنید و به سمت آزادی مالی حرکت کنید.

در این مقاله، ۶ نکته کلیدی را برای مدیریت موثر هزینه‌ها به شما ارائه می‌دهیم. با به کارگیری آنها می‌توانید گامی بلند در جهت رسیدن به ثبات مالی بردارید:

۱. هزینه ها و درامدتان را پیگیری کنید :

اولین قدم برای مدیریت هزینه‌ها، آگاهی از نحوه‌ی خرج شدن پولتان است. تا وقتی اطلاع نداشته باشید پولتان کجا و بابت چه چیزی خرج شده نمی توانید هزینه هایتان را کنترل کنید.

برای این کار باید به طور دقیق و منظم، درآمد و هزینه‌های خود را پیگیری کنید. اگر تا بحال اینکار را انجام نداده اید از قدم اول و ساده شروع کنید. قدم اول ثبت هزینه ها به همراه تاریخ و مبلغ می باشد.

 می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند دفترچه یادداشت، برنامه‌های موبایل و کامپیوتر مانند جیباتو برای این کار استفاده کنید.

۲. هزینه هایتان را واقع بینانه بودجه بندی کنید :

پس از پیگیری دقیق درآمد و هزینه‌ها، نوبت به ایجاد یک بودجه‌ی واقع‌بینانه می‌رسد. شما با ثبت هزینه هایتان ، یک دید جامع نسبت به مخارج روزمره خود میرسید و می توانید بر اساس چیزی که هست و چیزی که می خواهید به آن برسید ، بودجه بندی کنید.

 بودجه به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید پولتان را چگونه و به چه میزان خرج خواهید کرد. در هنگام بودجه‌بندی، به تمام نیازها و خواسته‌های خود توجه داشته باشید و در عین حال، سهمی را نیز برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. 

واقع بینانه بودن بودجه بندی اهمیت زیادی دارد. بسیاری از ما بارها سعی بر دسته بندی و بودجه بندی هزینه ها کرده ایم. ولی به دلیل سخت گیرانه انجام دادن بودجه بندی، بعد از مدتی آن را رها کرده ایم.

برای بودجه بندی ساده ، می توانید این قدم هارا طی کنید :

درامد ماهیانه خود مشخص کنید

برای بودجه بندی ، در قدم اول درامد های خود را مشخص کنید و مبلغ آن را یادداشت نمایید. درامد های شما می تواند شامل حقوق ماهیانه، شغل جانبی، سود سرمایه گذاری و … باشد.

اگر مقدار دقیق درامدتان مشخص نیست یا در ماه های مختلف ، متفاوت است ( مانند شغل های آزاد) ، یک مقدار میانگین و منطقی را برای آن در نظر بگیرید.

هزینه های ماهیانه خود را براورد کنید

هزینه های ماهیانه خود را یادداشت کرده و برای هرکدام از آن ها بودجه مناسبی را در نظر بگیرید. هزینه های شما می توانند شامل مواردی مانند :

  • اجاره خانه
  • پرداخت قبض های ماهانه
  • هزینه رفت آمد
  • هزینه تغذیه
  • پرداخت وام و …

اگر هزینه هایتان ثابت نیستند می توانید مقداری تخمینی برای آن در نظر بگیرید.

هزینه هارا از درامدتان کم و مابقی را پس انداز کنید

بعد از محاسبه هزینه و درامد ، میزان هزینه یایتان را از درامد کم کنید و مبلغ باقی مانده را پس انداز نمایید.

۳. اول پس انداز کنید ، بعد خرج کنید :

این جمله از چهارمین فرد ثروتمنده جهان، وارن بافت است که اهمیت پس انداز را به وضوح برای ما بیان میکند.

شما با انجام بودجه بندی منطقی و واقع گرایانه (مورد دوم) ، قبل از شروع ماه پس انداز خود را کنار می گذارید و مطمعن هستید که پولی که برای آینده و اهدافتان کنار در نظر گرفته اید برایتان باقی می ماند.

پس انداز کردن از مهمترین موارد برای رسیدن به آزادی مالی می باشد. حتی اگر مقداری که پس انداز می کنید در ظاهر رقم ناچیزی باشد !!

۴. هزینه های غیر ضروری خود را کاهش دهید :

کسی که چیزی را می خرد که به آن نیازی ندارد، در حال دزدی از اینده خودش می باشد!

این ضرب المثل سوئدی ، باعث می شود بیش از قبل به مدیریت هزینه های غیر ضروری فکر کنیم.

برای همه ما پیش آمده که چیزهایی را خریدیم که واقعا به آن ها نیاز نداشته ایم.

یکی از مهم‌ترین راه‌های مدیریت هزینه‌ها، شناسایی و حذف هزینه‌های غیرضروری است. به دقت به لیست هزینه‌های خود نگاه کنید و ببینید که چه مواردی را می‌توانید بدون لطمه به کیفیت زندگی‌تان حذف کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به جای غذا خوردن در رستوران، در خانه آشپزی کنید، به جای استفاده از تاکسی، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و یا به جای خرید لباس‌های جدید، از لباس‌های موجود در کمدتان استفاده کنید.

مدیریت هزینه های غیرضروری می تواند به طور چشمگیری به شما در راستای رسیدن به ازادی مالی و پس انداز کردن کمک کند.

۵. بدهی هایتان را پرداخت کنید و بدهی جدید ایجاد نکنید :

بدهی ها علاوه بر استرس و فشار روانی و تاثیر آن برروی زندگی ،می‌تواند مانع بزرگی برای رسیدن به ثبات مالی باشد. سعی کنید هر ماه مقداری از بدهی های قبلی خود را بپردازید. در صورت امکان، یک برنامه‌ی بازپرداخت بدهی ایجاد کنید و به طور منظم به آن پایبند باشید.

همچنین سعی کنید تا جای ممکن بدهی جدیدی ایجاد نکنید. چه با قرض گرفتن از اطرافیان و چه با وام های بانکی. بدهی می تواند مانع بزرگی در مسیر رسیدن به ثبات و آزادی مالی باشد.

۶. به دنبال بهترین قیمت باشید‌ :

برای همه ما بارها پیش آمده که چیزی را خریده ایم و بعد متوجه شدیم که می توانستیم از فروشگاهی دیگر، همان محصول را با قیمت مناسبتری پیدا کنیم. یا بعد از تسویه هزینه های خدمات دریافتی ، متوجه شدید که می توانستید همین خدمات را با هزینه کمتری دریافت کنید.

البته که قیمت به عوامل متعددی از جمله کیفیت و پشتیبانی و … بستگی دارد. اما در بسیاری از موارد موارد همسان با قیمت های گوناگونی عرضه می شوند.

خیلی از افراد، بعد از دیدن کالا بصورت هیجانی و بدون توجه به قیمت آن را می خرند که معمولا هم پشیمان می شوند.

قبل از هر خرید ابتدا آمار قیمت محصول را از چندجا جویا شوید و بهترین مورد را انتخاب کنید.

اشتراک این مطلب برای دوستان خود

مطالب مرتبط

پول، عنصری جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر، از دیرباز نقش مهمی در مبادلات، تجارت و ساختارهای اجتماعی جوامع مختلف ایفا کرده است.
همه ما می‌دونیم که مدیریت پول یه مهارت ضروریه، اما شاید ندونیم که اولین قدم برای مدیریت پول، ثبت خرج‌هاست. ثبت خرج‌ها چه فوایدی داره؟
همه ما می‌دانیم که صرفه جویی در پول مهم است، اما همیشه پیدا کردن راه‌های آسان و کاربردی برای انجام این کار سخت و دشوار است.
نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *